Koks subjektas turi kreiptis į savivaldybės kontrolės ir audito tarnybą (toliau – SKAT), kad ji pateiktų savivaldybės tarybai sprendimams priimti reikalingą išvadą?

VSĮ 15 straipsnio 2 dalies 21 punkte įtvirtinta, jog savivaldybės tarybos kompetencija yra sprendimų dėl savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo), kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis ir garantijų teikimo už savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis priėmimas, (...) gavus SKAT išvadą. Kreiptis į SKAT dėl išvados pateikimo yra projekto rengėjo pareiga.

________________________________________________________________________

Ar dėl visų savivaldybės tarybos sprendimų yra rengiami sprendimų projektai?

VSĮ 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad savivaldybės taryba svarstomais klausimais priima sprendimus. Atsižvelgiant į VSĮ 17 straipsnio teisės normas, kad dėl visų savivaldybės tarybos sprendimų yra rengiami sprendimų projektai, rekomenduojame visais atvejais rengti sprendimų projektus, išskyrus tvarkomojo pobūdžio klausimais.

Papildomai atkreipiame dėmesį, kad identiška praktika turėtų būti taikoma ir rengiant mero potvarkius.

________________________________________________________________________

Vadovaujantis VSĮ 15 str. 2 d. 10 p., išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija yra sprendimų dėl mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių skaičiaus nustatymo. Ar į šį skaičių reikia įtraukti ir vicemerų bei administracijos direktoriaus pareigybes? Ar tik mero patarėjus ir posėdžių sekretorius?

Siekiant aiškumo, turėtų būti nustatomas kiekvienos konkrečios politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių skaičius, pvz., vicemerų skaičius, pagal VSĮ 32 str. 3 d. nustatytus kriterijus, tarybos posėdžių sekretorių skaičius ir kt. Administracijos direktoriaus pareigybė (viena) yra nustatyta pačiame VSĮ, tad manytina, kad šio skaičiaus nustatinėti nereikia, nebent tai būtina fiksuoti tarybos sprendime dėl aiškumo numatant ir apskaičiuojant administracijos direktoriaus atlyginimui skiriamas lėšas.

________________________________________________________________________

Ar savivaldybės tarybos reglamente gali būti nustatytas tarybos narių deklaruojamas savarankiško darbo (pasiruošimo) laikas savivaldybės tarybos, komitetų, komisijų posėdžiams?

Pagal Konstituciją savivaldybių tarybų vidiniai struktūriniai padaliniai negali būti traktuojami kaip tokie, per kuriuos teritorinės bendruomenės įgyvendina savivaldos teisę (žr. Konstitucinio Teismo 2010 m. kovo 31 d. nutarimą). Savivaldybės tarybos posėdžiuose svarstyti teiktini klausimai preliminariai nagrinėjami savivaldybės tarybos komitetų posėdžiuose (VSĮ 19 str. 1 d., 13 str. 5 d.), prireikus – komisijų posėdžiuose ir kt. Pagrindinė savivaldybės tarybos veiklos forma yra savivaldybės tarybos posėdžiai, o dalyvavimas nauja redakcija išdėstyto VSĮ 16 str. 2 d. nustatytoje veikloje (išskyrus savivaldybės tarybos posėdžius) vertintina, kaip pasirengimas tarybos posėdyje priimti atitinkamus sprendimus (žr. LVAT sprendimas administracinėje byloje Nr. eA-6-968/2020); už laiką, skirtą įstatymo nustatytais būdais pasirengti tarybos posėdžiui tarybos nariams jau yra nustatytas atlygis (VSĮ 12 str. 1 d.); savivaldybės tarybos reglamente nustatyti atlygį už pasirengimą tarybos posėdžiui kitokiais būdais, nei nustato VSĮ, nėra teisinio pagrindo.

________________________________________________________________________

Ar dėl techninių kliūčių nutrūkus tarybos posėdžio tiesioginei transliacijai galima posėdį tęsti toliau? Ar tiesioginės transliacijos nebuvimas daro posėdį neteisėtu?

Tarybos posėdžio transliacijos nebuvimas nedaro posėdžio neteisėtu. Dėl techninių kliūčių nutrūkus tiesioginei posėdžio transliacijai, posėdis tęsiamas toliau, o posėdžių metu daromas vaizdo ir garso įrašas, kuris yra viešas.

________________________________________________________________________

Kaip organizuojama mažumos valanda?

VSĮ 17 straipsnio 23 dalyje nustatyta, kad ne rečiau kaip kartą per pusę metų vieno iš savivaldybės tarybos posėdžių pabaigoje yra organizuojama savivaldybės tarybos mažumos valanda. Jos metu savivaldybės tarybos mažumos atstovai turi teisę užduoti klausimų merui, vicemerui (-ams), administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus. Jeigu posėdžio dieną nurodyti asmenys eina pareigas, jie savivaldybės tarybos mažumos valandoje privalo dalyvauti ir atsakyti į jiems užduotus klausimus. Savivaldybės tarybos mažumos valanda trunka ne trumpiau kaip vieną valandą. Savivaldybės tarybos mažumos valanda organizuojama savivaldybės tarybos posėdžio pabaigoje, todėl savivaldybės tarybos mažumos valandai yra taikomi savivaldybės tarybos posėdžiui keliami reikalavimai, t. y. jos metu daromas garso ir vaizdo įrašai, kurie yra vieši ir Dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka saugomi informacinėse laikmenose ir skelbiami savivaldybės interneto svetainėje (VSĮ 17 straipsnio 22 dalis), tačiau atsižvelgiant į tai, kad mažumos valandoje sprendimai nėra priimami, kvorumas nėra būtinas. Savivaldybės tarybos mažumos valandos laikas įskaitomas į savivaldybės tarybos posėdžio laiką. 
Pirmiausia teisę užduoti iki dviejų klausimų turi opozicijos lyderis, po to – kiti savivaldybės tarybos mažumos atstovai. Savivaldybės tarybos mažumos atstovams uždavus visus klausimus, jeigu savivaldybės taryba nenusprendžia kitaip, sudaroma galimybė savivaldybės tarybos daugumos atstovams užduoti klausimus. Savivaldybės tarybos mažumos atstovai turi teisę užduoti iki dviejų klausimų merui, vicemerui (-ams), administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus. 

________________________________________________________________________

Kaip įforminamas savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimas, kai posėdį šaukia 1/3 tarybos narių? Kas pasirašo potvarkį dėl darbotvarkės projekto?

Meras, o kai jis negali eiti pareigų arba jo nėra – laikinai  tarybos paskirtas tarybos narys privalo sušaukti posėdį, jei to raštu reikalauja 1/3 savivaldybės tarybos narių narių (VSĮ 17 str. 9 d.), taigi meras arba laikinai  tarybos paskirtas tarybos narys privalo vykdyti šią imperatyvią VSĮ nuostatą – nustatyta tvarka sušaukti posėdį ir savo potvarkiu patvirtinti 1/3 tarybos narių siūlomos darbotvarkės projektą.

________________________________________________________________________

Atnaujinimo data: 2024-12-09