Mero potvarkiai, kuriuose skelbiami asmens duomenys, turėtų būti nuasmeninti remiantis Asmens duomenų tvarkymo savivaldybės administracijoje taisyklėmis, teisės aktais reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos rekomendacijomis „Nuasmeninimo metodai“.
________________________________________________________________________
Ar merui esant komandiruotėje jį gali pavaduoti vicemeras?
Taip. VSĮ 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad merą pavaduoja mero paskirtas vicemeras, kai meras dėl atostogų, laikinojo nedarbingumo, nusišalinimo ar kitų pateisinamų priežasčių laikinai neina savo pareigų.
________________________________________________________________________
Ar nutrūkus mero įgaliojimams mero pareigas laikinai einantis tarybos narys gali priimti į darbą savo politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus?
Pagal Vietos savivaldos įstatymo 30 straipsnio 3 dalį mero įgaliojimams nutrūkus nesuėjus terminui mero pareigas laikinai eina savivaldybės tarybos posėdyje dalyvaujančių tarybos narių balsų dauguma paskirtas tarybos narys, kuris vykdo visus mero įgaliojimus, išskyrus nustatytuosius šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 15, 20 ir 21 punktuose (t. y. pagal nustatytą išimtį – negali teikti savivaldybės tarybai vicemero (-ų) kandidatūros).
Kol savivaldybės administracijos direktorius nepaskirtas, savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas gali eiti mero pareigas laikinai einančio tarybos nario paskirtas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas (Vietos savivaldos įstatymo 34 straipsnio 4 dalis).
________________________________________________________________________
Ar vadovaujantis Darbo kodekso nuostatomis ir VSĮ nustatytu reguliavimu už mero darbą švenčių ir poilsio dienomis gali būti pridedamas laikas prie kasmetinių atostogų laiko? Kaip turėtų būti atlyginama merui už darbą švenčių ir poilsio dienomis?
Ne. Pagal VSĮ 3 straipsnio 3 dalį, meras yra savivaldybės vykdomoji institucija (savivaldybės vadovas), turinti savivaldybės valdžios ir viešojo administravimo įgaliojimus, atsakinga už įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir savivaldybės tarybos sprendimų tiesioginį įgyvendinimą. VSĮ 29 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad merui netaikomos DK nuostatos, išskyrus nuostatas, reglamentuojančias darbo ir poilsio laiką, atostogas, kiek tai nenustatyta šio straipsnio 2 dalyje, žalos atlyginimą ir darbuotojų saugą ir sveikatą.
Lietuvos Respublikos Seimas, įgyvendinamas valstybės tarnybos ir viešojo sektoriaus reformą, 2023 m. gegužės 25 d. priėmė Lietuvos Respublikos valstybės politikų darbo užmokesčio įstatymą Nr. XIV-2013. Šiuo įstatymu nuspręsta atsisakyti papildomų priedų ir priemokų mokėjimo. Valstybės politikų darbo apmokėjimo įstatyme nustatyta vienintelė merų darbo užmokesčio sudedamoji dalis – pareiginė alga (laikytina, kad jos dydis apima ir nukrypimus nuo įprasto darbo laiko); apmokėjimas už darbą poilsio ir švenčių dienomis merui nėra numatytas.
DK 144 straipsnyje reglamentuojamas mokėjimas už darbą poilsio ir švenčių dienomis, viršvalandinį darbą ir darbą, kai yra nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų, taip pat kai padidinamas darbuotojo darbo mastas. DK 144 str. 5 d. nustatyta, kad darbuotojo prašymu darbo poilsio ar švenčių dienomis laikas ar viršvalandinio darbo laikas, padaugintas iš šio straipsnio 1–4 dalyse nustatyto atitinkamo dydžio, gali būti pridedami prie kasmetinių atostogų laiko.
Kadangi Valstybės politikų darbo užmokesčio įstatyme nustatyta, kad mero darbo užmokestį sudaro pareiginė alga, o papildomos priemokos bei apmokėjimas už darbą poilsio ir švenčių dienomis merui nenustatytas – papildomas atostogų laikas už mero viršvalandinį darbą ar darbą poilsio ir švenčių dienomis nėra nustatomas.
________________________________________________________________________
Ar biudžetinių įstaigų vadovų darbo apmokėjimo sistema gali būti nustatyta ir tvirtinama ne Savivaldybės tarybos, o savivaldybės mero, kuris pagal VSĮ 27 straipsnio 2 dalies 9 punkto nuostatas įgyvendina juridinio asmens, šiuo atveju biudžetinių įstaigų, kurių savininkė yra savivaldybė, dalyvio turtines ir neturtines teises ir pareigas, sprendimu (t. y. potvarkiu)?
VSĮ 15 straipsnio 2 dalies 9 punkte, kaip išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija, įtvirtintas savivaldybės biudžetinių įstaigų struktūros, nuostatų ir darbo užmokesčio fondo tvirtinimas, didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičiaus savivaldybės biudžetinėse įstaigose nustatymas mero teikimu. Pagal VSĮ 27 straipsnio 2 dalies 7 punktą, meras priima į pareigas ir atleidžia iš jų savivaldybės biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) vadovus; įgyvendina kitas funkcijas, susijusias su savivaldybės biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) vadovų darbo santykiais, Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
Meras, vykdymas VSĮ 27 straipsnio 2 dalies 7 punktą, t. y. įgyvendindamas kitas funkcijas, susijusias su savivaldybės biudžetinių įstaigų vadovų darbo santykiais, gali tvirtinti pavaldžių biudžetinių įstaigų vadovų darbo santykių reguliavimo aprašą.
________________________________________________________________________
Atsižvelgiant į tai, kad mero kompetencija yra skirti pareigas ir atleisti iš jų vicemerą, administracijos direktorių, ar meras yra saistomas tarybos sprendimo dėl nepasitikėjimo vicemeru ar administracijos direktoriumi?
Šiuo atveju meras teisiškai nesaistomas, bet politiškai – iš dalies saistomas. Sistemiškai vertinant VSĮ normas su Valstybės tarnybos įstatymo normomis, reglamentuojančiomis politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų statusą, jų priėmimą į pareigas ir atleidimą iš pareigų, spręstina, kad tarybos išreikštas nepasitikėjimas yra tarybos signalas (rekomendacija) merui, tačiau tik meras gali priimti sprendimą, ar atsižvelgti į savivaldybės tarybos išreikštą nuomonę, ar ne.
________________________________________________________________________
Ar gali meras turėti politinio – asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojų – patarėjų ir/ar padėjėjų?
Taip. Meras gali turėti politinio – asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojų – patarėjų ir/ar padėjėjų; tai numatyta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo „Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojų pareigybių pareiginių algų koeficientai“ atitinkamai 8 ir 9 punktuose.
________________________________________________________________________
Kas pirmininkaus savivaldybės kolegijai, tais atvejais, kai meras bus pavaduojamas ir kas pirmininkaus savivaldybės kolegijai tais atvejais, kai mero nėra?
VSĮ 30 str. 1 d. nustatytais atvejais, kai meras bus pavaduojamas, savivaldybės kolegijos posėdžiams pirmininkaus vicemeras, o VSĮ 30 str. 3 d. nustatytais atvejais, nesant mero, savivaldybės kolegijos posėdžiams pirmininkaus mero pareigas laikinai einantis savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys.
________________________________________________________________________
Ar savivaldybės tarybai balsuojant dėl pritarimo dėl teikiamos vicemero kandidatūros (nors tai yra personalijos svarstymo klausimas), turi būti balsuojama atvirai, o sprendimui priimti užteks paprastos posėdyje dalyvaujančių tarybos narių daugumos?
Vicemerus savivaldybės taryba ne skiria, bet išreiškia pritarimą ar nepritarimą mero siūlomai kandidatūrai (VSĮ 32 str. 2 d.); VSĮ nenustatytas reikalavimas balsuoti slaptai, išreiškiant tarybos poziciją dėl mero siūlomos vicemero kandidatūros, taip pat nenustatytas reikalavimas dėl nuomonę šiuo klausimu išreiškiančių tarybos narių skaičiaus.
________________________________________________________________________
Ar tarybos nariui, pavaduojančiam merą, ir tarybos nariui, laikinai einančiam mero pareigas, turi būti taikoma nauja redakcija išdėstyto VSĮ 25 str. 6 d. nuostata ,,Meras negali dirbti kitose institucijose, įstaigose, įmonėse ir organizacijose ir gauti kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už mokslinę, pedagoginę ar kūrybinę veiklą“?
Tuo atveju, kai savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys laikinai eina mero pareigas (nauja redakcija išdėstyto VSĮ 30 str. 3 d.), jo, kaip tarybos nario, įgaliojimai sustabdomi (nauja redakcija išdėstyti VSĮ 30 str. 5 d.), toks tarybos narys negali balsuoti tarybos posėdžiuose, tokiam tarybos nariui mokamas mero darbo užmokestis (nauja redakcija išdėstyto VSĮ 30 str. 6 d.) ir taikomi nauja redakcija išdėstyto VSĮ 25 str. 6 d. nustatyti reikalavimai nedirbti kitose institucijose, įstaigose, įmonėse ir organizacijose ir negauti kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už mokslinę, pedagoginę ar kūrybinę veiklą. Tuo atveju, kai tarybos paskirtas tarybos narys pavaduoja merą (nauja redakcija išdėstyto VSĮ 30 str. 1 ir 2 d.), jo, kaip tarybos nario, įgaliojimai nestabdomi, toks tarybos narys balsuoja savivaldybės tarybos posėdžiuose, gauna atlygį už už darbą, atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas ir jam netaikomi nauja redakcija išdėstyto VSĮ 25 str. 6 d. nustatyti reikalavimai.
________________________________________________________________________
Jeigu savivaldybėje gali būti steigiamos 3 vicemero pareigybės, ar meras turi teisę tame pačiame tarybos posėdyje teikti tarybai daugiau nei vieną – du ar tris – sprendimo projektus dėl vicemerų kandidatūrų?
VSĮ nėra draudimo tame pačiame tarybos posėdyje teikti daugiau nei vieną vicemero kandidatūrą.
Atnaujinimo data: 2024-11-14