VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO BENDROSIOS NUOSTATOS
Ar opozicija suprantama tik kaip opozicinėmis pasiskelbusių savivaldybės tarybos narių frakcijų, savivaldybės tarybos narių grupių, į jokią frakciją ar grupę nesusivienijusių savivaldybės tarybos narių visuma?
VSĮ 3 straipsnio 17 dalyje nustatyta, kad savivaldybės tarybos opozicija – savivaldybės tarybos mažumai priklausančių ir savivaldybės tarybos posėdyje viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, opozicinėmis pasiskelbusių savivaldybės tarybos narių frakcijų, savivaldybės tarybos narių grupių, į jokią frakciją ar grupę nesusivienijusių savivaldybės tarybos narių visuma, pateikusi savo veiklos kryptis. Neišpildžius visų sąlygų (t.y. opozicinėmis pasiskelbusių savivaldybės tarybos narių frakcijų, savivaldybės tarybos narių grupių, į jokią frakciją ar grupę nesusivienijusių savivaldybės tarybos narių visumai neįteikus savivaldybės tarybos posėdžio metu viešo pareiškimo su bendrai pateiktomis veiklos sritimis) – savivaldybės tarybos opozicija laikoma nesudaryta, jos lyderis – nėra deklaruojamas. Opozicinė frakcija nėra prilyginama savivaldybės tarybos opozicijai ir nesuteikia teisės deklaruoti jos lyderio. Nesudarius savivaldybės tarybos opozicijos, neįgyjama teisė deleguoti Etikos ir Antikorupcijos komisijų ir Kontrolės komitetų pirmininkų. Teisę skirti Etikos ir Antikorupcijos komisijų ir Kontrolės komiteto pirmininkus perima savivaldybės taryba.
Savivaldybėse, kuriose Etikos ir Antikorupcijos komisijų ir Kontrolės komiteto pirmininkai deleguoti opozicinės savivaldybės tarybos narių frakcijos, o ne savivaldybės tarybos opozicijos - pirmininkų paskyrimas ir delegavimas turėtų būti peržiūrėti.
________________________________________________________________________
VSĮ 3 str. 18 d. nustatyta, kad savivaldybės tarybos opozicijos lyderis atlieka šiuo įstatymu ir savivaldybės tarybos reglamentu jam pavestas funkcijas, turi šiame įstatyme ir reglamente nustatytas teises. Kas turėtų būti tarybos nustatyta savivaldybės tarybos reglamente, reglamentuojant opozicijos lyderio funkcijas ir teises?
Siūlytina savivaldybės tarybos reglamente nusistatyti procedūras VSĮ 17 str. 17 d. nustatytai opozicijos lyderio pirmumo pasisakyti ir užduoti klausimus posėdyje svarstomais klausimais teisei įgyvendinti, opozicijos veiklos viešinimo tvarką bei lėšų tam skyrimą ir kt.
________________________________________________________________________
Ar gali būti sudaroma savivaldybės tarybos mažuma, savivaldybės tarybos komitetai, Etikos ir Antikorupcijos komisijos, kai nėra pasiskelbusi savivaldybės tarybos dauguma?
VSĮ 3 straipsnio 13 ir 14 dalyse įtvirtintos savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos sąvokos. Pažymime, kad šios VSĮ nuostatos yra vientiso teisės akto sudedamosios dalys, susijusios su kitomis to teisės akto normomis, todėl jos negali būti aiškinamos atskirai, t. y. jos turi būti vertinamos sistemiškai kitų VSĮ nuostatų kontekste. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad nesudarius savivaldybės tarybos daugumos negali būti sudaroma ir savivaldybės tarybos mažuma. Atitinkamai, nesudarius savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos negali būti sudaromi komitetai, Etikos ir Antikorupcijos komisijos.
________________________________________________________________________
Atnaujinimo data: 2024-07-01